Σχολική Εβδομάδα Εθελοντισμού   Let’s do it Greece – Νοιάζομαι και Δρω   1-7 Απριλίου 2019

Φέτος, για πρώτη φορά, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Νοιάζομαι και Δρω” και η πανελλήνια εθελοντική εκστρατεία “Let’s do it Greece” ενώνουμε τις δυνάμεις μας οργανώνοντας κοινή Εβδομάδα Εθελοντισμού που απευθύνεται στα σχολεία όλης της χώρας. Στόχος μας, η καλλιέργεια πνεύματος εθελοντισμού μέσω βιωματικών δράσεων με κοινωφελή σκοπό που μπορούν να αναπτύσσονται ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά σε τέσσερις κύριους άξονες:

  • Περιβάλλον
  • Συνάνθρωπος
  • Κοινότητα
  • Φιλοζωία
  • Η Πανελλήνια Εθελοντική Εκστρατεία “Let’s do it Greece” είναι μία προσπάθεια η οποία ξεκίνησε από νέα παιδιά, μαθητές περιβαλλοντικής ομάδας σχολείου, που αγάπησαν τον εθελοντισμό μέσα από το σχολείο και τώρα έχει εξελιχθεί στη Μεγαλύτερη Ταυτόχρονη Περιβαλλοντική Δράση της χώρας, με στόχο τις συντονισμένες δράσεις εθελοντισμού, σε μία ημέρα, σε ολόκληρη την Ελλάδα. Στην εκστρατεία του 2018 περισσότεροι από 128.000 εθελοντές και 3.700 φορείς συμμετείχαν σε πάνω από 1.600 δράσεις σε ολόκληρη τη χώρα, ξεπερνώντας το 1% του Ελληνικού πληθυσμού. Από το 2014 υλοποιείται η Εβδομάδα Εθελοντισμού Let’s do it Greece με τη συμμετοχή 1.600 σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Δείτε περισσότερα στο www​.letsdoitgreece.org/

Μέθοδος Οργάνωσης

Δράσεις που μπορούν να πραγματοποιηθούν στα σχολεία πανελλαδικά, παρουσιάζονται ενδεικτικά στο παρόν σχέδιο δράσης. Οι δράσεις αυτές έχουν προκύψει από την εκπόνηση σχολικών προγραμμάτων τα προηγούμενα χρόνια.

Προτείνεται να δημιουργηθεί μία ομάδαστο σχολείο που θα εκπροσωπεί τη σχολική μονάδα και θα αποτελείται από τον Διευθυντή, τον εκπαιδευτικό που θα οριστεί ως συντονιστής για τις δράσεις, μαθητές από όλες τις τάξεις και εκπρόσωπο από τον σύλλογο γονέων.

Ενδεικτικοί τύποι Δράσεων για Σχολεία

Προτείνεται μία σειρά δράσεων που έχουν στόχο να εμπνεύσουν και να κατευθύνουν τους μαθητές – εθελοντές, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι εξαντλητικές, ως προς το είδος δράσης και τον χώρο διεξαγωγής. Επίσης, διαφορετικές δράσεις μπορούν να συνδυαστούν ή πάνω από μία δράση μπορεί να πραγματοποιηθεί από το ίδιο σχολείο. Στη συνέχεια θα βρείτε ενδεικτικούς τύπους προτεινόμενων δράσεων ανά θεματική κατηγορία.

Περιβάλλον

  • Οργανώνουμε εθελοντικό καθαρισμό της αυλής και των τάξεων. Καταγράφουμε, μετράμε, διαχωρίζουμε τα απορρίμματα. α) Ποια από αυτά μπορούν να ανακυκλωθούν; β) Ποια τα οφέλη της ανακύκλωσης;
  • Φυτεύουμε λουλούδια, αρωματικά φυτά, δέντρα, λαχανικά στην αυλή και περιποιούμαστε τον κήπο και τον προαύλιο χώρο του σχολείου.
  • Δίνουμε μια δεύτερη ζωή στα υλικά μας: οργανώνουμε εργαστήρια χειροτεχνίας με ανακυκλώσιμα υλικά.
  • Αναλαμβάνουμε να κάνουμε αίτηση για κάδους ανακύκλωσης συσκευασιών και άλλων υλικών μέσα ή κοντά στο σχολείο μας. Εναλλακτικά δημιουργούμε αυτοσχέδιους κάδους και συγκεντρώνουμε υλικά προς ανακύκλωση όπως (χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο, μπαταρίες κ.α.).
  • Οργανώνουμε σκυταλοδρομίες ανακύκλωσης ή άλλα παιχνίδια, κατασκευάζοντας «εικόνες» απορριμμάτων και τοποθετώντας τις στους κατάλληλους «κάδους».
  • Ενημερωνόμαστε για το παγκόσμιο πρόβλημα των πλαστικών μιας χρήσης. Ερευνούμε το θέμα στο δικό μας σχολείο. Αναζητούμε και εφαρμόζουμε τρόπους μείωσης του πλαστικού στη ζωή μας. Ενισχύουμε την χρήση νερού της βρύσης έναντι του εμφιαλωμένου. Προτρέπουμε στη χρήση παγουριού και δοχείου κολατσιού, με ευφάνταστες αφίσες. Προωθούμε τη χρήση της πάνινης τσάντας με ευφάνταστες δημιουργίες των μαθητών. Οργανώνουμε προβολή ντοκιμαντέρ. Ενδεικτικά σας προτείνουμε τα βραβευμένα

ντοκιμαντέρ  που  προσφέρει  στα  σχολεία  το  Plastic  Free  Greece

(http://www​.plasticfreegreece.com/)​

  • Συζητάμε για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων στο σχολείο μας. Προτείνουμε λύσεις και ενημερώνουμε τους συμμαθητές μας.
  • Παρατηρούμε τον σχολικό χώρο και καταγράφουμε την υπάρχουσα κατάσταση ως προς: τη βλάστηση, τα απορρίμματα, τα χρώματα, τη σκίαση, τις ενεργειακές απώλειες, τη σπατάλη φυσικών πόρων που

χρησιμοποιούνται στο σχολείο (χαρτί, συσκευασίες, νερό κλπ.), τις δυνατότητες ανακύκλωσης. Προτείνουμε βελτιωτικές ενέργειες.

Συνάνθρωπος

  • Επισκεπτόμαστε έναν σύλλογο ή κέντρο απασχόλησης και υποστήριξης τυφλών και οργανώνουμε κοινές ψυχαγωγικές δραστηριότητες ή τους διαβάσουμε βιβλία.
  • Οργανώνουμε δράσεις δημιουργικής απασχόλησης και πολιτισμικής ανταλλαγής με συνομήλικους πρόσφυγες.
  • Επισκεπτόμαστε ένα κέντρο φιλοξενίας ηλικιωμένων και να προσφέρουμε χαρά σε άτομα τρίτης ηλικίας (π.χ. παίζοντας παντομίμα, τραγουδώντας, χορεύοντας)
  • Προωθούμε τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Ερευνούμε, μελετούμε και εισηγούμαστε στις αρμόδιες αρχές τη βελτίωση και διασφάλιση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία στη γειτονιά μας.
  • Μαγειρεύουμε σε μια κοινωνική κουζίνα και προσφέρουμε ζεστασιά σε άπορους ή άστεγους.
  • Οργανώνουμε εθελοντικές βιωματικές δράσεις σε συνεργασία με τους μαθητές ειδικού σχολείου.

Κοινότητα

  • Αναλαμβάνουμε πρωτοβουλία για τη δημιουργία κινητής ανταλλακτικής παιδικής βιβλιοθήκης στη γειτονιά μας.

●     Αναπτύσσουμε δράσεις ανάδειξης της πολιτιστικής ταυτότητας και παράδοσης της περιοχής μας (π.χ. δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών (με στοιχεία εξερεύνησης και ξενάγησης, δημιουργία “μουσείου προφορικών μαρτυριών” σχετικά με την τοπική ιστορία.

  • Δημιουργούμε λέσχες δημιουργικής απασχόλησης για τα ενήλικα μέλη της κοινότητάς μας
  • Δημιουργούμε αθλητικές λέσχες
  • Αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες και συμβάλλουμε στην ανάπλαση μιας πλατείας ή ενός κοινόχρηστου χώρου της περιοχής μας.
  • Αναλαμβάνουμε δράση για την ασφαλή κυκλοφορία στην περιοχή μας (ενημέρωση κοινότητας για τήρηση κανόνων κυκλοφορίας, καθαρισμός πινακίδων οδικής σήμανσης κ.ά.)
  • Οργανώνουμε ομάδα σχολικών δημοσιογράφων που φωτογραφίζουν, γράφουν τα κείμενα και αναρτούν στην ιστοσελίδα του σχολείου τις δράσεις της Εβδομάδας Εθελοντισμού.
  • Καταιγισμός ιδεών: Πώς μπορώ να ευαισθητοποιήσω και να εμπνεύσω την οικογένεια μου, τους φίλους μου και τη γειτονιά μου;

Φιλοζωία

  • Οργανώνουμε δράσεις για την περιποίηση και προστασία των αδέσποτων ζώων της περιοχής μας και για την τήρηση κανόνων υγιεινής από τους ιδιοκτήτες κατοικίδιων.
  • Φτιάχνουμε φωλιές και ταΐστρες για πουλιά και τις τοποθετούμε στην περιοχή μας.
  • Συζητάμε και προωθούμε την υιοθεσία αδέσποτων ζώων.
  • Ερευνούμε τους κινδύνους που απειλούν τα διάφορα είδη ζώων.
  • Οργανώνουμε επίσκεψη σε κέντρο περίθαλψης άγριων ζώων, ενημερωνόμαστε για τη δράση τους και αναλαμβάνουμε δράση για την προστασία τους.

Δήλωση Συμμετοχής

Σας καλούμε να δηλώσετε τη συμμετοχή του σχολείου σας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας στο www.letsdoitgreece.org ή στο www.noiazomaikaidrw.gr καθώς και στο κοινό mini site που ενεργοποιήσαμε για να αποτυπώσουμε τις δράσεις των σχολείων www.volunteer4schools.gr.​ Οι τρεις πλατφόρμες λειτουργούν αλληλένδετα στο πλαίσιο της εβδομάδας εθελοντισμού και η δήλωση συμμετοχής σε οποιαδήποτε από τις τρεις είναι αρκετή.

Μετά τη δήλωση συμμετοχής σας και καθ’όλη τη διάρκεια της χρονιάς, οι ομάδες του Νοιάζομαι και Δρω και της Εκστρατείας Let’s do it Greece θα είμαστε δίπλα σας και θα επικοινωνούμε από κοινού με νέο και πλούσιο υποστηρικτικό υλικό.

Υποστηρικτικό Υλικό

Σας καλούμε να παρακολουθείτε τις ιστοσελίδες Let’s do it Greece / Νοιάζομαι και Δρω στις οποίες θα βρείτε επιπλέον χρήσιμο υλικό για την εβδομάδα εθελοντισμού:

www.noiazomaikaidrw.gr

www.letsdoitgreece.org

www.volunteer4schools.gr

Πατήστε εδώ για να ανοίξετε το σχέδιο δράσης του προγράμματος

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *